יום רביעי, 22 בינואר 2020

הקהילה האשכנזית בצפת

בקיץ תשע"ה הוצאתי את ספרי הראשון הקהילה האשכנזית בטבריה, מני אז, פנו אלי כמה וכמה מן המעיינים והקוראים, ובפיהם שאלה, מתי אעשה עבודה מקיפה כזו על אחותה הגלילית של טבריה, הלא היא עיר הקודש צפת.
תשובתי היתה, עוד חזון למועד. לגשת לפרוייקט כזה, על הקהילה האשכנזית בצפת, היה נראה לי משימה מדי גדולה.
בית הקברות בצפת, מכיל כפי הנראה כמות יותר גדולה של מצבות, מתקופה ארוכה יותר. 
ומאידך, פנקס החברא קדישא בצפת, לא נערך בצורה מקיפה ויסודית, כמו פנקס החברא קדישא של טבריה. כך שגם החומרים העומדים לרשותי בואי למשימה כזו, הם יותר מצומצמים.
אולם, המועד מתקרב והולך, עם השנים אגרתי עוד ועוד חומרים על תושבי העיר צפת, על בית הקברות העתיק בצפת, על הנקברים בו לאורך השנים, ועל המשפחות האשכנזיות שחיו בעיר.
בקיץ האחרון, הדפסתי תדפיס מתוך ספרי הקהילה האשכנזית בצפת המתרקם והולך, ובו רשימת הנקברים בבית הקברות בצפת, כפי שנעתקו על ידי רבי יעקב שלום גפנר, ועל ידי המועצה הדתית בצפת. 
רשימה זו, הינה חלקית ביותר, וכפי הנראה כוללת פחות ממחצית מן הנקברים בהר, ואם ירצה ה', כשאשלים את המלאכה, ואדפיס את ספרי, הקהילה האשכנזית בצפת, אכלול בו גם נפטרים, אשר מצבותיהם לא נעתקו ברשימות הנ"ל, בין כאלו שמצבותיהם גלויות כיום, ובין כאלו אשר המצבות שלהם נעלמו ברבות השנים, בעקבות הסחף הטבעי הנוצר במדרון התלול של בית הקברות כל שנה ושנה בימות הגשמים.

6 תגובות:

  1. איך אפשר לעיין בתדפיס של "הקהילה האשכנזית בצפת"?

    השבמחק
    תשובות
    1. אזלו העותקים.
      תוכל לפנות אלי.

      מחק
    2. יש אפשרות לצפות באינטרנט או לקבל ב-PDF במייל?

      מחק
    3. איך ניתן לפנות אליך?
      יש אפשרות לצפות בתדפיס באינטרנט או לקבל ב-PDF במייל?

      מחק
    4. ראה בצד ימין למעלה, טופס ליצירת קשר.

      מחק
  2. עבודה זו על ההיסטוריה של צפת חשובה עד מאד, לדור זה, ולדורות הבאים. אשריכם!

    השבמחק

משפחת אטיק מצפת בירושלים

פוסט ארוך ומפורט על משפחת איק, העליתי לפני כשבועיים, בבלוג תולדות ושורשים עצי משפחה . אחרי שנפטר הגאון הירושלמי רבי מנדל אטיק .